Marghita heeft een ziekenhuis wat een behoorlijke regio bedient. Tot circa 5 jaar geleden waren de gebouwen in zeer slechte staat. Gelukkig kwam er geld via de overheid beschikbaar om het geheel te renoveren. Inmiddels zijn de meeste gebouwen opgeknapt en ziet het er allemaal een stuk beter uit. Ook hier is het helaas zo dat het ophoudt met geld voor de gebouwen. Er is nauwelijks geld beschikbaar voor de inrichting en de benodigde apparatuur. Met name aan de inrichting van algemene ruimtes waaronder de eetzaal en de kantoren heeft Stichting Hoepel een behoorlijke bijdrage kunnen leveren.

Het ziekenhuis werd onder andere blij gemaakt met een extra verlosbed. Ook werd er nog wat eenvoudige apparatuur bij geleverd zodat ze nu niet meer aangewezen zijn op materiaal wat al meer dan 25 jaar oud is. Alles werd gesteriliseerd en de artsen staken gelijk de armen uit de mouwen om alles op z’n plaats te krijgen. Eindelijk kunnen er nu op een fatsoenlijke wijze twee bevallingen tegelijk plaatsvinden. Een uur na aankomst stond alles klaar op z’n plek.

Ook de inrichting van de kantoren en de eetzaal werd ingericht met gebruikte meubels afkomstig uit Nederland. Gelukkig was alles nog in prima staat zodat ze er jaren mee vooruit kunnen.

De contacten lopen via Dr. Jozsef Szabo. Hij is een zeer gedreven kinderarts en trekt zich het lot van de kinderen bijzonder aan. Hij is ook verantwoordelijk voor de pasgeboren kinderen. Helaas komt het regelmatig voor dat de (zeer jonge) moeder het kind achterlaat in het ziekenhuis omdat ze er zelf beslist niet voor kunnen zorgen. Een paar keer per jaar gaat er een behoorlijke hoeveelheid babykleding naar dit ziekenhuis zodat de baby’s in ieder geval met redelijke kleding huiswaarts gaan. Gelukkig meestal met hun eigen moeder maar ook regelmatig richting pleeggezinnen.