Al ruim 10 jaar worden in Valea Lui Mihai kinderen na schooltijd opgevangen. Het gaat veelal om zigeunerkinderen. De ouders hebben de kinderen weinig te bieden. Ze zijn al blij als ze dagelijks wat te eten hebben voor hun kinderen.

Om te voorkomen dat deze kinderen later in dezelfde situatie terechtkomen als hun ouders, wordt er hard aan gewerkt om deze kinderen een goede opleiding te geven. Met alleen de reguliere school komen deze kinderen er in de toekomst niet. Omdat hun ouders vaak niet kunnen lezen en schrijven zijn zij ook niet in staat hun kinderen hierbij te ondersteunen.

Bijbels onderwijs vormt een structureel onderdeel van de opvang. Mede hierdoor is er een aanzienlijke christelijke gemeente ontstaan in deze plaats.

Veel van de kinderen krijgen ook bijna dagelijks een maaltijd. Thuis is er vaak onvoldoende te eten. In de winter gebeurt het dikwijls dat er werkelijk helemaal niets is. De kinderen komen dan met een lege maag op de reguliere school en zijn blij als het middag is en zij bij de naschoolse opvang wat te eten krijgen.

Ook krijgen de kinderen vaak kleding, speelgoed en in sommige gevallen medicijnen.
Het is inmiddels een wereld van verschil met 10 jaar geleden maar de nood blijft hoog. Nog steeds zijn veel kinderen afhankelijk van deze hulp om een betere toekomst tegemoet te gaan.

Op een skelter hadden ze nog nooit gezeten en de meesten hadden er zelfs nog nooit één in het echt gezien. Dat was dus echt een schot in de roos.

Er worden dagelijks ruim 70 kinderen opgevangen. Dit vraagt uiteraard om een gedegen organisatie. Door de jarenlange ervaring lukt dat gelukkig heel erg goed. Dit project kan zeker dienen als voorbeeld voor anderen die een dergelijk project zouden willen starten.

Het project kan gelukkig rekenen op meerdere sponsoren. Stichting Hoepel draagt onder andere bij aan dit project door middel van kleding, schoenen en speelgoed.